DRY NEEDLING | Fysiotherapie-Nijmegen.com

BEHANDELING

DRY NEEDLING

Wat is dry needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en Amerika en wordt daar al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Waar richt de behandeling zich op? De behandeling is gericht op het uitschakelen van ‘triggerpoints’. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze een oorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment – bijvoorbeeld door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel
  • Chronisch – bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, brace of een sling
  • Hypermobiliteit  in bijvoorbeeld enkels en/of knieën
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

AFSPRAAK PLANNEN >>